Klompen op hoge hakken: de paradoxen in de Nederlandse mode
In deze lezing bekijk ik of er zoiets is als een Nederlandse modestijl (kort antwoord: niet echt, maar tóch…). Ik ontkracht mythes rondom de Nederlandse mode, graaf nieuwe feiten en verhalen op, en onderzoek de creatieve relatie van modeontwerp met cultureel erfgoed. Ik laat verschillen en overeenkomsten zien in een keur aan merken: van G-star en ‘gewone’ mode van C&A; van designer couture van Viktor&Rolf of Iris van Herpen; tot ter ziele gegane merken als Scotch & Soda, CoraKemperman, Vanilia, en Van Gils. Heeft de romantiek van Jan Taminiau (denk aan de galajurken van Koningin Máxima) iets te maken met de zogenaamde calvinistische stijl van Nederlanders? Waarom zweren Nederlanders bij spijkerbroeken; bestaat er zoiets als ‘Dutch denim’? En willen Nederlanders allemaal wel zo saai en gewoontjes door het leven gaan? Of houden ze van kleur en grijpen ze terug op hippiestijlen van weleer? Kortom, laat je verrassen door een diepgaande blik op Nederlandse mode.